Sport en voeding

Fit young woman fighting off fast food

Sport en voeding,

 

Abs are made in the kitchen is een mooie uitspraak en zo is het ook. Wanneer je resultaat wilt boeken kunnen voeding en training niet los van elkaar gezien worden.  Tijdens mijn opleiding trainer hormoonfactor leerde ik de invloed van voeding op onze hormonen en dus ook op het herstel van het lichaam. 80% van het resultaat wordt bepaalt door voeding 20% door training.

Je kan bijvoorbeeld elke dag 100 sit ups doen een jaar lang zonder dat er maar 1 spierblokje tevoorschijn komt, andersom kan je gezond en gebalanceerd eten maar daar krijg je geen strakke billen van.

Om het juiste resultaat te krijgen en te behouden  is samenwerking van belang, geef je lichaam de voeding die het nodig heeft om je spieren te ontwikkelen.

Wanneer je gaat trainen eet je ten minste een uur van te voren een beetje langzame koolhydraten (boekweit, quinoa), groente en eiwitten. Tijdens de training eet je niets en na je training, binnen het uur,  vooral eiwitten met groenten. Het is namelijk belangrijk dat  het groeihormoon zijn werk kan doen na de training, het groeihormoon wordt verstoord wanneer er suikers/koolhydraten worden opgenomen dus als de suikerspiegel stijgt. En dat willen we natuurlijk niet want we trainen juist om dit hormoon te boosten. Let dus op met eiwitshakes deze worden in allerlei smaakjes verkocht vooral de zoete variant.  Tijdens de andere maaltijden zorg je ervoor dat je de goede vetten, je eiwitten en voldoende groente binnen krijgt en neem altijd koolhydraten met een lage glycemische index, dit wil zeggen dat je koolhydraten neemt die langzaam worden opgenomen . Voorbeelden daarvan zijn, havermout, quinoa, zilvervliesrijst en boekweit.

 

Met gezonde groet,

Ingrid

Joepie de POEPie

poep

 

Ontlasting kan een flinke belasting zijn.  Iemand die daar alles over weet en haar specialisme hiervan heeft gemaakt is Astrid te Winkel, een zeer inspirerende vrouw en heeft hierover een mooie duidelijke blog geschreven voor de hormoonfactor. Ikzelf kan het niet beter omschrijven en daarom verwijs ik jullie graag naar dit artikel.

No shit verhaal.

http://www.dehormoonfactor.nl/hoe-ziet-jouw-ontlasting-er-uit

Gezonde groet,

Ingrid van den Bogaert

Moe van koffie

 

koffie

 

 

Koffie,

Lekker wakker worden met een bakje koffie is voor vele een dagelijks gebeuren en daar is ook niets mis mee. In onze samenleving blijft het vaak niet bij één bakje koffie en daarmee krijg je meer cafeïne binnen dan je lijf lief is.

Cafeïne is een stress bron voor het lichaam en zeker als er al vermoeidheidsklachten aanwezig zijn. Koffie is zo ingeburgerd in ons leven en vanwege de gedachten dat je er energie van krijgt ga je er vaak onbewust  meer van drinken wanneer je energie level lager is .  Het tegenovergestelde is waar, je wordt er doodmoe van. Wees verstandig en hou het op maximaal 2 bakjes koffie per dag of neem een cafeïne vrije variant die op de juiste manier behandelt is om de cafeïne eruit te halen.

In het boekje van Ralph Moorman, de boodschappen coach staan de juiste varianten.

Met gezonde groet,

Ingrid van den Bogaert

 

Gluten

Gluten

Tot 3 jaar geleden had ik nog nooit gehoord van gluten maar het heeft sindsdien wel mijn leven veranderd.

Gluten Latijns woord voor lijm. Gluten zijn eiwitten in dit geval gliadine genaamd. Het zit in tarwe, rogge, gerst en kamut. Het komt ook voor in haver maar deze vorm is niet zo agressief als in de voorgenoemde grondstoffen.

Wanneer je gluten mengt met water krijg je een kleverige substantie vandaar dat deze grondstoffen zoveel gebruikt worden om allerlei producten te maken. Wanneer je op een etiket kijkt zal het je verbazen dat het in ontzettend veel producten gebruikt wordt door deze eigenschap. Brood, drop, sauzen, koejes etc.

Gluten gedragen zich in de darmen ook als een kleverige substantie en kunnen de darmvlokken aantasten. De `lijm`kruipt tussen de darmvlokken zodat zij hun werk niet meer optimaal kunnen doen en essentiële voedingstoffen niet meer opgenomen kunnen worden, het vormt een barrière en het kan gebeuren dat er kleine ontstekingen ontstaan in de darmwand doordat er een gaatje ontstaat, lekkende darm, er komen  allerlei stoffen in het lichaam terecht die we daar niet willen hebben. Ontstekingen in het lichaam kunnen daardoor ontstaan en uiten zich in diverse klachten, van auto immuun ziektes tot huidaandoeningen.

Hoe kom je er achter dat jij misschien ook belast bent met een intolerantie voor gluten. Elimineren is het meest simpele antwoord. Er zijn diverse testen zowel regulier als alternatief om te kijken of je belast bent, deze testen tonen het niet altijd aan dat je intolerant bent voor gluten. Door te elimineren zal je het vanzelf merken en het is absoluut de moeite waard. Probeer niet alleen terug te vallen op het assortiment glutenvrije producten vanwege de vele toevoegingen van suikers en chemische E nummers.  Boekweit en quinoa zijn gezonde en prima alternatieven.

Gezonde groet,

Ingrid van den Bogaert

 

 

 

 

 

 

 

a happy healthy life

Screenshot_2015-01-07-21-23-26~2

A happy healthy life is een leven vol  ingrediënten die jou persoonlijk gelukkig maken in jouw omstandigheden  met jou talenten en beperkingen.

We hunkeren er allemaal naar en toch schijnt het moeilijk te zijn.

A happy healthy life begint bij de basis, om gelukkig te kunnen zijn heeft je lichaam ingrediënten nodig die je geest voeden en je lichaam de veerkracht geeft om invloeden van buitenaf te kunnen handelen op alle niveaus. Zonder dat we het weten staat het lichaam dag en nacht onder druk van allerlei invloeden. Vele van ons komen daar pas achter wanneer ze goed in de spiegel kijken of merken dat uit bed komen een sport op zich is.

Wat  kan je daaraan doen? Er zijn vele manieren om dit aan te pakken en er zijn ook vele meningen over hoe dit aan te pakken. Hoe vindt jij je weg hierin want alleen hier zou je al stress van krijgen.

Het draait allemaal om zelfkennis, het gaat erom wat jij fijn vind en wat voor jou werkt, jouw bewustwording proces.Niemand heeft de wijsheid in pacht, is er géén pil of sapje die het voor je doet.

Het begint bij jezelf met jouw jouw keuzes.

 

Ingrid van den Bogaert